Експозиция с двадесет емблематични японски гравюри укийо-е от фонда на Националната галерия бе открита в Художествена галерия „Борис Денев“ във Велико Търново при много голям интерес. Изложбата проследява развитието на жанра във времето с творби на най-популярните автори като Кацушика Хокусай, Утагава (Андо) Хирошиге, Судзуки Харунобу, Китагава Утамаро и др.
Гостуването на експозицията в старата столица е в рамките на 34-тите Дни на японската култура в България. А Велико Търново е единственият град у нас, освен София, където почитателите на изобразителното изкуство могат да видят отбрани гравюри от колекцията. Те запечатват градската култура от периода Едо 1603 – 1868 год., документират отварянето на Япония към света по време на периода Мейджи 1868 – 1912 год. и проправят пътя си до европейските пазари. Оказват влияние върху развитието на изкуството и културата в Европа, особено върху импресионистите. Тези гравюри пораждат интерес в България, където в няколко музейни колекции, започнали да се формират около средата на XX век, са представени с едни от най-популярните теми.
Посетителите ще се насладят на сцени с красиви жени и драматично представени актьори от театър Кабуки, които се редуват със завладяващите пейзажи на Хирошиге и Хокусай. По повод 190-годишнината от излизането на пазара на една от най-популярните серии – „53 спирки по пътя Токайдо“ – са представени няколко гравюри от серията, заедно с пейзажи от серията „36 изгледа на планината Фуджи“ от Хокусай. Акцент от най-известната серия, посветена на Фуджи – планината с голямо културно и религиозно значение за японците – е „Под вълната от Канагава“.
Укийо-е представляват традиционно японско изкуство. В буквален превод те означават „картини от плаващия – преходен/земен свят“, като в тях се влага нов смисъл, отнасящ се за отдаденото на удоволствия общество. Те могат да се разглеждат като изобразения, илюстриращи ежедневието. Процесът на изработка на укийо-е съчетава артистичните възможности на художника с креативността на издателя, заедно със сръчността на гравьора и печатарите. Крайният продукт носи имената както на художника,така и на издателя. При изключително сложно изображение може да се включи името и на гравьора.
Експозицията откриха директорът на ХГ „Борис Денев“ д-р Мартин Митев, културният аташе на Япония в България г-н Кенто Мураки, заместник-кметът Нейко Генчев, директорът на Националната художествена галерия Ярослава Бубнова и кураторът на изложбата Златка Димитрова.
Даниела Лазарова