Интервю Култура

Боряна Сечанова: Всичко в „Ромео и Жулиета” на „Арабеск” се лее, няма нужда от думи

Класическа любовна история, погледната от по-различен ъгъл и поднесена чрез изразните средства на Негово величество балетът, ще разкажат „Арабеск” във Велико Търново. Те закриват летния сезон на оперните театри „Сцена на вековете” на 15 септември със спектакъла „Ромео и Жулиета”. Срещата им с търновската публика ще бъде в Музикално-драматичния театър „Константин Кисимов”. Въпреки първоначалните планове именно с този спектакъл да бъде открит фестивалът в старата столица, той се оказва последният за тазгодишния афиш на културното събитие. С усмивка приема този обрат големият български хореограф и директор на балета Боряна Сечанова, и споделя, че за цялата трупа е огромна чест да танцува пред великотърновска публика, която винаги приема изпълненията на „Арабеск” изключително емоционално. „За мен тази история, която разказваме, е история за най-близките хора, които в желанието си да помогнат на двамата млади, дали не ги докарват до този гибелен край?”, посочи в интервю за Общинското радио Сечанова.

Тази година емблематичният балет „Арабеск” празнува половинвековен юбилей, а целият сезон е празничен – под шапката на тази кръгла годишнина. Представянето на „Ромео и Жулиета” се явява първо излизане на сцена за новия творчески сезон на трупата. „Спектакълът се приема навсякъде много емоционално. Той вкарва публиката не само в лоното на един по-съвременен изказ като танцова лексика, но от друга страна е много четим, не са нужни думи. Публиката съпреживява всичко с артистите. Всичко в спектакъла се лее и това е така, защото трупата е съставена от изключителни танцьори и артисти”, допълни Боряна Сечанова.

Вече 18 години тя е част от живота на „Арабеск”. „В такава трупа се работи с много любов, защото артистът е изключително раним човек! Трябва да подхождаш в работата си преди всичко, изхождайки от индивидуалността на танцьорите. За мен е чест, че отношенията ми с трупата са точно такива, приемам ги като майчински”, каза още тя.

След участието на „Арабеск” във Велико Търново, следва премиера на един от младите хореографи на трупата – Асен Наков. Провокативният спектакъл, по който работят усилено танцьорите, се казва „Проектът”. „Ще се радвам след премиерата в София, да гостуваме с него и във вашия град. Искам да пожелая на добър час и на вашите артисти от МДТ „Константин Кисимов”, които очакваме съвсем скоро в София”, допълни Боряна Сечанова.

От съвсем малка известната хореографка е погълната от магията на балетното изкуство. Това се случва благодарение на родителите й, които я водят на спектакъла „Дон Кихот”. „Оттам нататък казах, че искам да стана балерина. Като всяко малко момиченце. Целият ми живот е посветен на танца и не съжалявам”, сподели още Сечанова.

Боряна Сечанова, сн. http://theatre.art.bg

Боряна Сечaнова завършва Националното училище по танцово изкуство в гр. София през 1981 г. и е приета в състава на балетната трупа на Софийската опера и балет. След това продължава своето образование в Москва при проф. Олга Тарасова – през 1990 г. се дипломира със специалност Балетна режисура в ГИТИЗ.
От 1991 г. работи като хореограф, а от 2000 г. е директор на балет “Арабеск”.
Автор и хореограф на над 40 балетни и театрални спектакъла на сцената на Национална опера и балет – гр. София, балет “Арабеск”, Народен театър “Иван Вазов”, Държавна опера – гр. Стара Загора, Държавна опера – гр. Варна, Държавна опера – гр. Русе, театър “Пантданс” и др.
През лятото на 2006 г. е избрана за член на журито на Международния балетен конкурс, гр. Варна.
През 1996 получава Първа награда за съвременна хореография на Международния балетен конкурс в гр. Варна. Носител е и на наградата на Софийската община за най-добър спектакъл – за спектакъла “Фауст” през 2003 г. Заедно с Цветанка Петкова-Стойнова получават наградата “Кристална лира” за творчески екип за спектакъла “Carmina Burana” през 2006 г.
Боряна Сечaнова завършва Националното училище по танцово изкуство в гр. София през 1981 г. и е приета в състава на балетната трупа на Софийската опера и балет. След това продължава своето образование в Москва при проф. Олга Тарасова – през 1990 г. се дипломира със специалност Балетна режисура в ГИТИЗ.
От 1991 г. работи като хореограф, а от 2000 г. е директор на балет “Арабеск”.

Автор и хореограф на над 40 балетни и театрални спектакъла на сцената на Национална опера и балет – гр. София, балет “Арабеск”, Народен театър “Иван Вазов”, Държавна опера – гр. Стара Загора, Държавна опера – гр. Варна, Държавна опера – гр. Русе, театър “Пантданс” и др.

От 1992 г преподавател по модерни танцови техники в Национално  училище за танцово изкуство

1994-1997 г. преподавател и директор на програма “Балетна режисура” – НБУ.

От 1996 г. преподавател в Американския Университет в Благоевград.

1997-1998 – преподавател модерни танцови техники “St.JONЕ” Университет, Сеул, Корея.

Share on FacebookShare on Google+Pin on PinterestTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on RedditBuffer this pageEmail this to someone